Selasa, 11 Mei 2010

JANGAN TERLALU YAKIN

Akibat Terlalu Yakin

Terlalu yakin kadang-kadang menjadikan tindakan kita kurang sempurna, jelek rupanya. Terlalu yakin tidak akan kecundang, selalunya Anda akan jadi kecundang. Konpiden sangat boleh lulus test dengan sempurna, last-last jadi gagal pula.

Begitulah kalu dah over-confidence. Kata melayu, terlalu yakin sampai tak terjangka akan membuat kesilapan. Terlalu yakin hingga tak sedar yang kita merancang, Allah taala yang menentukan.

Contoh lain dalam sukan badminton, jika Anda terlalu yakin boleh smash lawan Anda hingga jatuh terjelupuk, kadang-kadang bulu tangkis terkeluar dari gelanggang membuatkan smash Anda tak menjadi, tak mendatangkan point.Terlalu yakin pandai selalunya berakhir dengan kejahilan. Terlalu yakin membuat Anda merendah-rendahkan keupayaan orang lain yang cool aje, relaks semacam. Yakin diri amat perlu. Rasa konpiden mesti Anda, supaya kita boleh buat sesuatu dengan cemerlang, bagussss sekali. Namun, apa jadi jika Anda terlalu yakin? Anda tak akan sanggup menerima kesilapan. Anda menyalahkan situasi, perkara, benda dan orang lain untuk menutup kesilapan Anda. Anda akan membuat alasan-alasan tertentu untuk 'cover malu'.

Terlalu yakin boleh cemerlang dalam pencapaian kerja, akhirnya membuat kita tak cemerlang pula. Sebab? Rasa terlalu yakin membuat kita anggap kesilapan sebagai satu perkara yang betul. Bila dicheck, silap lebih banyak dari yang betul. Maka, performance dalam kerja menurun, bahkan semakin menurun.

Mulai hari ini, jangan asyik terlalu yakin. Bersedialah juga untuk mendepani yang terburuk, ketika bersedia untuk mendepani yang terbaik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan