Khamis, 22 Disember 2011

Panduan Urus Niaga di Internet

Tidak perlu memandu, tidak perlu bersusah-payah mencari tempat letak kereta dan tidak perlu beratur untuk membayar. Sekarang semuanya di hujung jari kita. Dari perbankan hinggalah ke urusan membeli belah. Namun jangan sesekali kita alpa terhadap bahaya yang menunggu kerana silap langkah, buruk padahnya.

Berikut disenaraikan beberapa panduan urus niaga di Internet.

1) Sentiasa berwaspada

Sentiasa mencatat di mana butiran anda pernah anda beri di Internet. Sekiranya maklumat tersebut tidak lagi diperlukan, padamkan sahaja. Jangan sesekali memberikan maklumat diri dan menekan remember my details pada apa jua laman web yang dikunjungi. Aktifkan tetapan privasi pada setiap laman web sosial yang dilawati.

2) Pilih kata laluan yang kukuh

Jangan gunakan tarikh lahir, nama ahli keluarga atau apa-apa yang berkaitan dengan diri sendiri sebagai password . Sebaiknya gunakan kata laluan dengan gabungan nombor dan huruf demi keselamatan. Jangan sesekali autosave kata laluan di Internet. Sebaiknya tukar ia setiap bulan. Pastikan juga anda tidak mencatatkan maklumat kata laluan anda dalam kertas yang berhampiran dengan komputer anda kerana ia boleh disalahgunakan pada bila-bila masa oleh orang yang tidak bertanggungjawab.

3) Awasi emel yang tidak sahih

Sekiranya anda menerima e-mel yang tidak pasti kesahihannya daripada laman web yang mencurigakan, jangan sesekali klik, apatah lagi sekiranya email tersebut meminta maklumat diri seperti nama, kata laluan dan maklumat kewangan. Ini adalah kerana kemungkinan ada sindiket dan dalang yang ingin mengeksploitasi maklumat diri anda untuk kepentingan mereka. Buka browser baru dan taip alamat URL syarikat yang anda ingin berurus niaga sebelum memberikan maklumat anda.

4) Cari laman web yang dipercayai

Pastikan anda memilih laman web

Tiada ulasan:

Catat Ulasan